Anbud

Colour Futures 2013

Akzo Nobel er verdens st?rste malingsprodusent.
V?r misjon er ? gi folket en fargerik tilv?relse.
Vi kjenner og forst?r fargenes makt og den positive effekt de har p? v?r sinnsstemning. Farger vi omgir oss med p?virker mange aspekt i livet. De oppmuntrer, beroliger, inspirerer, utfordrer og provoserer; farger kan endre v?rt syn p? omgivelsene. Som verdens st?rste malingsprodusent, er det v?rt ansvar ? plukke opp alt som er verdt ? vite om hvordan farger p?virker. Vi er stolte av v?r kunnskap om fargeformler og h?yteknologisk produktutvikling.
V?rt globale Akzo Nobel Aestethic Center samler kontinuerlig kunnskap og analyserer det som skjer i verden. Denne virksomheten muliggj?r Colour Futures; fargeprognoser og -kolleksjoner til inspirasjon for v?re kunder. Hvert ?r inviterer vi en internasjonal gruppe av kreative eksperter fra beslektede fagomr?der som design, arkitektur og mote sammen med v?re fargedesignere, for i fellesskap ? kunne fastsette n?kkelfarger til neste ?rs trender.
Ekspertgruppen kommer fra ulike deler av verden, med ulike kulturelle kilder og p?virkninger – fra kunst til teknologi og fra natur til popkultur. Undertegnede deltar i denne gruppen. Gruppens synspunkter, innsikt om farger og fremtidige trendoppfatninger blir i samarbeid med v?re designere oversatt til situasjonsbilder, stemninger og deretter i endelige fargepaletter. Resultatet er presentert i den ?rlige utgaven av Colour Futures. Bruk den som din egen universale inspirasjonskilde.
Forbindelser
Hvert ?r har Colour Future et hovedtema. I ?r er forbindelser inspirasjonskilden til v?re 5 trend paletter. I v?rt moderne liv er forbindelsene gjennom nettverk, dialog og innovasjon viktig for ? forst? forbindelsene mellom ulike deler av alt vi omgir oss med. All informasjon vi mottar kommer hurtigere og raskere enn f?r og krever mer av oss. Men vi trenger ogs? ? kunne sl? av denne informasjonsflommen fra sosiale medier, apps og gadgets. V?re fargepaletter representerer de ulike aspektene forbindelser p?virker oss.
Vi er heller ikke bare en type menneske som bare har en stil, forbindelser gir oss mulighet ? velge flere stiler. Og ?pne opp for nye inspirerende rom.
?rets Farge er Indigo:
?rets farge 2013 gir en rolig og n?ytraliserende puls til v?re liv. Indigo har en beroligende og ?rlighet over seg. Den innbyr til avslapning og inspirasjon. Den spiller p? flere f?lelser, som trygghet og lekenhet. Trygghet vi kjenner fra det geistlige og lekenhet fra det kosmiske.
Indigo oppleves som en allsidig farge, og den passer like godt til sterke farger som n?ytrale og hvite toner.
Under arbeidet med fargedokumentet Colour Futures 2013, var indigo en tydelig og klar vinner som ?rets farge.
5 trendfargeretninger 2013:
I 2013 fremst?r alle fargene som modne og sofistikerte. Paletten er utarbeidet med refleksjon p? hvordan vi ?nsker ? leve. Dens mange fargetoner sammen med de n?ytrale fargene gir et flott spill.
Collective Passion
Energisk, Samlende, Spontan, Kollektiv, Transparent
Fremst?r som en flokk med fugler som raskt endrer destinasjon fra et sted til et annet. Alltid sammen, men i nye former og forbindelser. Slik kan en si at denne dynamiske og lekne paletten har tatt form. Vi lever i dagens samfunn med glede over ? kunne delta, med det som vi er mest opptatt av til enhver tid.
– Ikke en monoton flate men farge som flyter inn i hverandre.
Switching Off
Rolig, Stillhet, Inaktiv, Kreativ, Ensomhet, Dagdr?mmende
I dagens travle samfunn er det gradvis blitt mer vanskelig ? komme seg bort enn tidligere, og studier viser til at vi dagdr?mmer mindre og mindre. Denne paletten som g?r fra det hviteste hvite til det m?rkeste m?rke gir oss forbindelsen fra det moderne samfunnet til den stille tiden for oss selv. Samspillet mellom dagdr?mmer og natt, eller mellomspillet i den bl? timen, er her n?kkelen til indre ro.
– Rolig hvite flater som rim mot nattens m?rke farger.
The Art of Understanding
Nysgjerrig, Tydelig, Kommunikasjon, Orden, Forst?else
Objekter og ting vi omgir oss med i hverdagen eksisterer samt tikker og g?rMen hvordan virker de? Det ? sette seg ned og avkode, ta fra hverandre alt det vi har rundt oss, for ? forst? forbindelsene til hvordan vi har det i v?re liv er hovedn?kkelen til denne paletten. Vi vil ha en klarhet og et system i alt.
– Fargene er klare og ryddige. 50 tallets glade farger.
Home Factory
Enkelheten, Selv fors?rgende, ?rlig, Produksjon i liten m?lestokk
Det enkle og personlige kommer her til sin rett. ?nsket om ? lage og produsere mat, m?bler og kl?r selv er viktig for ? forst? forbindelsene til hva vi har bruk for for ? overleve. Ikke i en stor skala, men i en enkel og liten skala, hvor egenindividet er i fokus.
– Fargene er m?rkere og hentet fra vintage design og jorden vi lever p?.
Visual Solace
Ren glede, Oppbyggelig, Oppl?ftende, Sjelemater, Undrende
M? alt ha en dypere mening? Kan ikke noe bare v?re vakkert? En palett som gir oss forst?else av ro og helhet n?r vi ser p? den. Noe vakkert som gir oss en dypere mening, uten at vi m? sette ord p? det. En undrende og oppl?ftende palett med feminine rolige farger.
– Fargene henter sin inspirasjon i malereir fra slutten av 1800 tallet og deilige engelske hager.
Til slutt vil jeg ?nske velkommen til en verden som bruker mer og mer farger. V?re 8 n?kkelfarger for 2013 er klare og tydelige, fra den fl?rtende r?de farger til den lekre Greige tonen som er med p? ? l?fte pallettene til en meget brukervennlig fargehverdag.
H?per dere vil finne like stor glede i ? bruke fargene som jeg har.
Akzo Nobel/Nordsjö
Utdrag av foredraget til:
Tale Henningsen
Fargedesigner
T +47 66 81 94 00
F +47 66 81 95 00
M +47 907 19 895
E [email protected] Nordsjö
Nordsjö-varemerket har sitt opphav i Nordström & Sjögren AB, som startet opp virksomheten allerede i 1903. I dag er Nordsjö et av Nordens ledende og mest nyskapende varemerker. Vi har et sterkt fokus p? ? utvikle og fremstille produkter som ivaretar milj?et ? v?r ambisjon er alltid ? ligge ett steg i forkant av bestemmelser og krav i samfunnet. Ved anlegget i Sege utenfor Malmö, som er Nordens st?rste, utvikler og fremstiller vi maling, lakk, sparkel og beis for b?de privatforbrukere og yrkesmalere. Nordsjö er en del av AkzoNobel-konsernet, verdens st?rste malingsleverand?r.
Om AkzoNobel
AkzoNobel er verdens st?rste malingsleverand?r og en ledende produsent av spesialkjemikalier, bygglim og limsystemer. Vi forsyner bedrifts- og privatkunder verden over med nyskapende produkter og satser hardt p? ? utvikle b?rekraftige l?sninger for v?re kunder. Blant v?re anerkjente varemerker er Eka, International, Dulux og Sikkens. Vi er representert p? Global Fortune 500-listen og blir stadig rangert som en ledende akt?r innen b?rekraftig utvikling. Konsernets hovedkontor ligger i Amsterdam, og vi opererer i mer enn 80 land, der v?re 55 000 engasjerte medarbeidere leverer Tomorrow’s Answers Today?.
Vedlagte filer
0200

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy


Tagi: #Shell Fresh-stasjon   #Statens Vegvesen   #Sunnhordland Kraftlag   #TV