olje

Ford utvikler testbil som styrer rundt stillest?ende kj?ret?y eller fotgjengere

For mer informasjon, bilder, videoer etc. se www.fordmedia.eu
Ford viste i dag frem en testbil utstyrt med teknologi som bruker automatisk styring og bremsing for ? unng? sammenst?t med biler som har stanset eller kj?rer sakte i samme kj?rebane som egen bil, eller unng? en fotgjenger.
Fords nye sikkerhetsteknologi gir f?rst en advarsel til sj?f?ren dersom det oppdages en sakteg?ende eller stillest?ende hindring eller fotgjenger lenger fremme i samme kj?rebane.
Hvis sj?f?ren unnlater ? styre unna eller bremse etter advarselen vil bilen selv bremse og styre for ? unng? sammenst?t.
Ford demonstrerte i dag den nye forskningsteknologien p? sin testbane i Belgia, og en video kan sees her.demonstrationen kan ses her.
Ford har utstyrt en Ford Focus med denne sikkerhetsteknologien som en del av et Ford-ledet forskningsprosjekt som omhandler ulykkesunng?else ved aktiv intervensjon av intelligente kj?ret?y.
Gruppen av 29 samarbeidspartnere utvikler n? et aktivt sikkerhetssystem som griper inn ved et n?rt forest?ende sammenst?t*.
– Det er mange tilfeller – som en uventet opphopning av trafikk foran p? veien – der denne teknologien vil v?re til fordel for sj?f?ren og medtrafikantene, sier Steve Kimber, adm. dir. for Ford Motor Norge.
– Dette forskningsprosjektet gir et spennende glimt inn i en tryggere fremtid der risikoen for visse typer ulykker vil v?re betydelig redusert, sier han.
Teknologien bruker tre radarer, ultrasoniske sensorer og et kamera til ? overv?ke veien inntil 200 meter lenger fremme. Hvis systemet oppdager en sakteg?ende eller stillest?ende hindring vil sj?f?ren bli varslet. Hvis sj?f?ren ikke reagerer vil bilens bremser aktiveres hvoretter det vil bli s?kt etter ?pninger p? begge sider av hindringen og s? benyttes den elektroniske servostyringen til ? unng? sammenst?t.
Teknologien er testet i hastigheter p? over 60 km/t.
Forskningsdata avsl?rer for ?vrig at mindre enn en tredjedel av sj?f?rene involvert i p?kj?rsel bakfra gjorde fors?k p? ? styre unna i forkant av sammenst?tet.
– Ved ? demonstrere teknologien i en Ford Focus ?nsker Ford ? vise hvor videreutvikling av eksisterende ledende sikkerhetsteknologier vil kunne bringe oss, sier Kimber.
Kimber viser ogs? til den nye Ford S-MAX Concept med et videreutviklet Ford Intelligent Protection System. Her er det bygget inn en funksjon som identifiserer fotgjengere og automatisk aktiverer bilens bremser dersom et sammenst?t ansees som uunng?elig.
Ford har allerede gjort en rekke aktive sikkerhetsteknologier tilgjengelig for sine kunder, som Active City Stop, der sensorer overv?ker veien lenger fremme for ? unng? sammenst?t i hastigheter opp til 15 km/t og redusere virkningen av sammenst?t i hastigheter opp til 30 km/t.
Et annet eksempel er Fords Filskiftevarsling, der et kamera overv?ker bilens posisjon i veibanen i forhold til veioppmerkingen og varsler sj?f?ren dersom det oppdages at bilen utilsiktet er i ferd med ? forlate den valgte kj?rebanen.
# # #
* interactIVe (Accident Avoidance by Active Intervention of Intelligent Vehicles) er et europeisk forskningsprosjekt lansert av Fords europeiske forskningssenter i Tyskland i 2010 og best?r av 29 partnere; syv bilprodusenter, seks underleverand?rer, 14 forskningsinstitusjoner og tre andre interessenter.

Om Ford Motor Company
Ford Motor Company er en global bilindustrileder basert i Dearborn, Michigan, USA, som produserer eller distribuerer biler p? over seks kontinenter. Med ca. 166.000 ansatte og 70 fabrikker p? verdensbasis inkluderer konsernet bilmerkene Ford og Lincoln. Konsernet leverer finansielle tjenester gjennom Ford Motor Credit Company. For mer informasjon vedr?rende Fords produkter, vennligst bes?k www.ford.no
Ford Europa er ansvarlig for ? produsere, selge og vedlikeholde Ford-merkede kj?ret?yer i 51 individuelle markeder og har ca. 66.000 ansatte. I tillegg til Ford Motor Credit Company inkluderer Ford Europas virksomheter Ford Customer Service Division og 22 produksjonsenheter, inklusive samarbeidsprosjekter. Den f?rste Ford-bilen ble sendt til Europa i 1903 ? samme ?r som Ford Motor Company ble etablert. Produksjon i Europa startet i 1911.07000

Similar Posts