maskiner

Kvinner like glade som menn i ? kj?pe bil

Halvparten av norske kvinner sier de liker ? kj?pe bruktbil, viser en ny nasjonal unders?kelse av nordmenns holdninger til bilkj?p. Flertallet av bilkj?perne foretrekker ? kj?pe bruktbil fremfor ny. Dokumentasjon av bilens tilstand og mulighet til ? pr?vekj?re er de viktigste faktorene ved bilkj?p.
De fleste nordmenn bytter bil hvert tredje ?r eller sjeldnere, viser en ny landsdekkende unders?kelse gjennomf?rt for Nordens st?rste nettbaserte bilmarkedsplass KVD. Ved bilkj?p sier hele 64 prosent at de foretrekker ? kj?pe bruktbil. Befolkningen er delt i sine f?lelser knyttet til kj?p av bruktbil: Halvparten sier de liker ? kj?pe bruktbil, og tallene er like for kvinner og menn.
?Kj?p og salg av bil har tradisjonelt v?rt mannens domene, men denne unders?kelsen viser at dette bildet er endret. Kvinner har like stor interesse for bilkj?p som menn, og gj?r mange av de samme vurderingene knyttet til hvilke faktorer som er viktige ved bilkj?p. Vi tror et skifte fra tradisjonell bilomsetning i forhandlerrom til mer nettbaserte kj?psprosesser er en av driverne for at kvinner n? interesserer seg mer for bilkj?p,? sier H?kon Br?then, Regional Manager Norway i KVD.
Om lag halvparten av de spurte sier det ? kj?pe bruktbil f?les utrygt eller er forbundet med risiko. Likevel har de fleste unng?tt skuffelser ved kj?p av bruktbil, kun 24 prosent har ofte blitt skuffet ved kj?p av bruktbil.
Nordmenn har h?y tillit til tredjeparts tester ved kj?p av bruktbil, 9 av 10 sier de stoler p? slike tester. Dokumentasjon av bilens tilstand og muligheten til ? pr?vekj?re bilen er de viktigste faktorene for kj?pere av bruktbil. Totalt sier 91 prosent det er viktig at bilens tilstand er dokumentert, og mer enn halvparten av disse sier dokumentasjon er sv?rt viktig. Tilsvarende mener 92 prosent at muligheten til ? pr?vekj?re bilen er viktig, seks av ti mener dette er sv?rt viktig. Et stort flertall mener det er viktig at bilen har gjennomg?tt en objektiv test, at den selges med garanti og at bilen har fulgt servicer.
S? mange som 36 prosent mener imidlertid det ikke er viktig at partneren liker bilen, og flere kvinner enn menn mener dette er helt uviktig. I kj?psprosessen sier 6 av 10 at de r?df?rer seg med noen de kjenner som har mer kunnskap om bil enn dem. Flere menn enn kvinner (24prosent mot 6 prosent) sier de har god kunnskap om bil, og ikke r?df?rer seg med andre i kj?psprosessen.
For mer informasjon, kontakt: H?kon Br?then, Regional Manager Norway [email protected]
950 55 803
Unders?kelsen er gjennomf?rt av YouGove p? oppdrag av KVD. Et representativt nasjonalt utvalg p? 1006 personer i alderen 18-74 har deltatt i unders?kelsen.
KVD er Nordens st?rste uavhengige, nettbaserte markedsplass for brukte biler. Selskapet ble
etablert i Sverige i 1991, og selger ?rlig ca. 21.000 personbiler og 10.000 maskiner og tunge kj?ret?y via sin markedsplass kvd.se. I konsernet inng?r ogs? Sveriges st?rste vurderingsside www.bilpriser.se
KVD har ca. 200 ansatte og er representert p? 11 steder i Sverige. H?sten 2012 etablerte selskapet seg i Norge med f?rste lokalet p? L?ren i Oslo. KVD eies av Private Equity- konglomeratet Ratos, som blant annet ogs? eier selskap som J?tul, Arcus-gruppen, SB Seating (tidl. H?G) og Bisnode.

Similar Posts