NORTURA ETTERLIGNER MERKEVARESUKSESSER

Grilstad AS klager Nortura SA inn for N?ringslivets Konkurranseutvalg for brudd p? markedsf?ringsloven § 25 og § 30. Grilstad fremmer krav om endring av Nortura sitt design p? Gilde Spekeskinke ur?kt 150 g og Gilde Hamburger Original, Cheeseburger og Baconburger.
Grilstad er skuffet over at konkurrenten tyr til etterligninger. Nortura fremhever p? sine nettsider ?nyskapende? som en av sine viktigste verdier. Denne saken viser imidlertid at storselskapet, isteden for ? g? foran med nyskapende arbeid, har lansert direkte etterligninger av Strandaskinke og Grilstad sin hamburgerserie.
Grilstad er markedsleder p? spekeskinke gjennom sin merkevare Stranda, samt p? frosne hamburger under Grilstad-merket. Til den store spekemat- og grillsesongen i ?r har Gilde gjort designmessige grep som legger seg tett opp mot Grilstad sine merkevarer. (Se vedlagte bilder.) Grilstad har besluttet ? fremme kravet om endring inn for N?ringslivets Konkurranseutvalg (NKU) for brudd p? markedsf?ringsloven § 25 (God forretningsskikk) og § 30 (Etterligning av annens produkt).
STRANDASKINKE
Strandaskinke er, og har gjennom mange ?r v?rt et av Grilstad sine mestselgende produkter. Strandaskinke har status som et kjent kvalitetsprodukt innen kategorien spekevarer, og er det desidert mest solgte spekeskinkeproduktet i Norge. Stranda har en total markedsandel p? spekeskinke i verdi p? 42,0%. Enkeltproduktet Strandaskinke ligger med en markedsandel p? 28,6%. (Kilde: Nielsen, siste 52 uker pr 15.06.14.)
Gilde Spekeskinke ur?kt hadde et helt annet uttrykk f?r designendringen i mai. (Se vedlagte bilder.) Grilstad stiller seg uforst?ende til hvordan de faste brukerne av Gilde Spekeskinke ur?kt skal kunne finne igjen produktet i butikkhyllen, da det er totalt forandret utfra opprinnelig design. Gilde Spekeskinke ur?kt 150 g har en markedsandel i verdi p? 2,0%. (Kilde: Nielsen, siste 52 uker pr 15.06.14.)
?Grilstad ?nsker et mangfold av produkter p? spekeskinker som kan bidra til flere bruksomr?der og ?kt forbruk. Vi reagerer p? at den st?rste akt?ren innenfor kj?ttvarer, Nortura, ikke velger ? g? egne veier for ? utvikle varegruppen?, sier markedsdirekt?r Oskar Gj?rde.
GRILSTAD HAMBURGERE
Grilstad har i flere ?r v?rt markedsleder p? frosne hamburgere. Grilstad har en markedsandel i verdi p? 64,9%. Til sammenligning har Gilde, i samme periode en markedsandel p? 5,9%. (Kilde: Nielsen, siste 52 uker pr 15.06.14.)
Gilde lanserte til grillsesongen i ?r tre produkter p? frosne hamburgere. Grilstad mener Gilde har lagt seg ulovlig tett opp til Grilstad sine eksisterende produkter for frosne hamburgere gjennom sitt design p? denne lanseringen. (Se vedlagte bilder.)
Grilstad ?nsker sunn og god konkurranse i varegruppene og mener det er bra at andre leverand?rer tar opp kampen med markedslederen, men at m?let om ?kte markedsandeler s?kes n?dd ved ulovlig etterligning reagerer Grilstad sterk mot.

Authors

Related posts

Top