Energi

Nye Edge – Fords meste avanserte SUV klar for Norge og Europa i 2015

Mer informasjon, fler bilder etc. til saken se: http://edge.fordpresskits.com/enhanced.htm
Video: http://www.at.ford.com/news/multimedia/pages/default.aspx?t=v&n=1481
http://edge.fordpresskits.com/enhanced.htm
————————
Ford avduket i dag nye Ford Edge, en h?yteknologisk og premium SUV som vil komme i salg i Europa mot slutten av 2015.
Edge er konstruert som en helt ny bil for ? fremst? dynamisk og innfri h?ye forventninger til kvalitet b?de fra Europa og resten av verden.
Edge vil tilby avanserte teknologier – som den 3. i rekken i Fords SUV-modeller i Europa ? som allerede best?r av Kuga og den nye lille SUV-modellen EcoSport ? som er lansert i mange land i Europa, men forel?pig ikke i Norge.
– Vi har utviklet v?r One Ford-strategi for ? kunne tilby et bredere spekter av produkter til v?re kunder i Europa. I ?r har vi allerede lansert 2-tonns Transit, den lille varebilen Transit Courier og vi ser frem til ? lansere ny Mondeo og Focus i l?pet av 2. halv?r i ?r, sier Stephen Odell, toppsjefen i Ford Europa. – Neste ?r vil vi lansere nye Edge, nye Mustang i Europa og v?r Vignale-serie.
F?rste generasjon av Edge ble lansert i Nord-Amerika i 2007 og bidro til ? endre definisjonen av en tradisjonell SUV og samtidig definere og etablere klassen ?crossover SUV?. I dag er Edge en toppselger i denne klassen i Nord-Amerika og oppn?dde rekordsalg der i 2013.
Edge vil ?pne et nytt segment for Ford i Europa, med et kj?ret?y som tilbyr kundene en premium, teknologisk avansert og meget romslig SUV og med Fords prisbel?nte kj?reglede.
– Nye Edge vil ha mer plass for passasjerer enn st?rre konkurrenter som koster vesentlig mer, lover Odell.
– Utseendet, komforten og sikkerhetsteknologiene i Ford Edge er fullt p? h?yde med SUV-modellene i den ?verste klassen her i Europa, fastsl?r Steve Kimber, administrerende direkt?r for den norske Ford-import?ren.
Avansert teknologi
Edge vil ha Adaptiv Styring, som gj?r den lettere ? man?vrere og morsommere ? kj?re, og introduserer Aktiv St?ykansellering og 180-graders kamera foran i Europa.
Adaptiv Styring endrer kontinuerlig utvekslingen i styringen i henhold til kj?ret?yets hastighet, og optimaliserer dermed styringsegenskapene. I lave hastigheter, som ved kj?ring inn p? en parkeringsplass eller man?vrering p? et trangt sted, gj?r det nye systemet bilen kvikkere og lettere ? styre. I motorveihastighet reagerer Edge mykere og mer presist p? rattbevegelsene.
Fords Aktiv St?ykansellering bruker tre mikrofoner i kupéen og skaper motvirkende lydb?lger gjennom h?yttalerne som forbedrer den generelle motorlyden og demper st?y i kupéen. Kameraet foran gj?r kj?ring i vanskelige kryss og parkeringsplasser med begrenset sikt lettere gjennom bruk av 180-graders kamerasystem installert i fronten p? kj?ret?yet. Edge har ogs? spesielt utformede kanaler p? siden av kj?ret?yet som skaper en “luftgardin” som forbedrer aerodynamikken i h?yere hastigheter.
Ytterligere teknologier som vil finnes p? nye Ford Edge er:
Handsfree betjening av bakluken
SYNC 2, Fords avanserte stemmestyrte kommunikasjonssystem
Adaptive Cruise Control med kollisjonshindring og frontvarsling
Forbedret Aktiv Parkeringsassistanse med parallell lukeparkering (som i parkeringshus) og varsling av kryssende trafikk
Oppbl?sbare setebelter i baksetet
+Intelligent firehjulsdrift med forbedrede dynamiske svingegenskaper og dynamisk kurvekontroll
Active City Stop
Blindsoneinformasjonssystem
LaneKeeper
Trafikkskiltgjenkjenning
Oppvarmet ratt og oppvarmede og avkj?lte forseter

Dynamisk design, kvalitet og kj?reegenskaper
Materialer og visuell kvalitet var viktig under utviklingen av Edge. Den har f?tt et karismatisk eksteri?rdesign, med markert kromgrill, smale LED-lys foran og tredimensjonale, bladformede LED baklykter.
Avansert karosseristruktur og hjuloppheng absorberer ujevnheter i veien og st?y uten at det g?r ut over kj?reegenskapene, og bidrar dermed til en kj?reopplevelse som fullt ut innfrir europeiske SUV-kunders forventninger.
Integral-link uavhengig bakhjulsoppheng s?rger for dynamisk og engasjerende kj?ring. H?ystyrkest?l sikrer solid karosseristruktur og dermed mer dynamiske og reaksjonsvillige kj?reegenskaper. Interi?rkomforten er ogs? forbedret, blant annet gjennom bruk av akustisk glass og dekk som er valgt spesielt for ? dempe veist?y.
I Europa vil Ford tilby Edge med to versjoner av Fords 2,0-liters Duratorq TDCi dieselmotor:
En 180 HK-versjon – som har 400 Nm dreiemoment og beregnet 149 g/km CO2 med 6-trinns manuell girkasse.
En 210-hesters versjon – som har 450 Nm dreiemoment og et beregnet utslipp p? 159 g/km CO2, med 6-trinns PowerShift automat girkasse med girhendler p? rattet.

Stimulerer vekst
Nye Ford Edge vil bidra til at Ford kan levere et komplett program av kj?ret?y for ? m?te ?kt kundeettersp?rsel innen denne raskest voksende kj?ret?yklassen.
If?lge Fords data har SUV-markedet i Europa ?kt til 21%, fra 10% mellom 2008 og 2013. Salget av nye Kuga, som kom i 2012, ?kte med 38% i de f?rste fem m?nedene av 2014 sammenlignet med samme periode ?ret f?r, og Ford har allerede registrert over 16.000 bestillinger av nye EcoSport.
– Vi tilbyr en virkelig teknologisk avansert SUV som b?de innfrir og overg?r forventningene i dette voksende segmentet, og komplementerer nye Kuga og EcoSport slik at vi kan tilby en komplett SUV-serie. I l?pet av de siste ?rene har vi sett et dramatisk skifte blant kundene over hele verden, fra personbiler til SUV?er. Vi kan med andre ord fastsl? at dette er et korrekt tidspunkt for en st?rre og mer premium SUV p? toppen av v?rt europeiske program, sier Steve Kimber.

Om Ford Motor Company
Ford Motor Company er en global bilindustrileder basert i Dearborn, Michigan, USA, som produserer eller distribuerer biler p? over seks kontinenter. Med ca. 166.000 ansatte og 70 fabrikker p? verdensbasis inkluderer konsernet bilmerkene Ford og Lincoln. Konsernet leverer finansielle tjenester gjennom Ford Motor Credit Company. For mer informasjon vedr?rende Fords produkter, vennligst bes?k www.ford.no
Ford Europa er ansvarlig for ? produsere, selge og vedlikeholde Ford-merkede kj?ret?yer i 51 individuelle markeder og har ca. 66.000 ansatte. I tillegg til Ford Motor Credit Company inkluderer Ford Europas virksomheter Ford Customer Service Division og 22 produksjonsenheter, inklusive samarbeidsprosjekter. Den f?rste Ford-bilen ble sendt til Europa i 1903 ? samme ?r som Ford Motor Company ble etablert. Produksjon i Europa startet i 1911.0600

Similar Posts