Nye Ford Mondeo med avanserte nye motorer ? og n? ogs? med den prisbel?nte 1.0-liters EcoBoost-motoren

For mer informasjon, videoer og bilder av nye Ford Mondeo se; http://mondeo.fordpresskits.c

Video: http://youtu.be/pCl5op93E_s
————–

N?r neste generasjon Ford Mondeo lanseres senere i ?r byr den p? et bredt spekter av avanserte elektroniske l?sninger og en rekke tekniske nyheter. Blant dem er en kraftig 2.0-liters TDCi-dieselmotor med doble turboer som gir 210 HK og 450 Nm dreiemoment ? med betydelig redusert CO2-utslipp. Dobbel sekvensiell turbomating leverer de ytelsene som dagens kunder krever, og s?rger for at turboforsinkelse h?rer historien til.

Nye Mondeo kan ogs? leveres med en modifisert 2.0-liters TDCi-motor med enkel variabel geometri turbo, som utvikler 150 og 180 HK. Denne motoren vil bli tilgjengelig med Fords intelligente firehjulsdrift som s?rger for overf?ring av dreiemoment mellom for- og bakhjul slik at veigrepet vil v?re optimalt under alle kj?reforhold. Systemet overv?ker kontinuerlig veigrepet hvert 16. millisekund og kan justere effektoverf?ringen til det enkelte hjul p? 100 millisekunder.
Nye Mondeo vil ogs? bli den f?rste bilen i klassen med 1.0-liters EcoBoost bensinmotor ? som i 2014 ble k?ret til ?rets Internasjonale Motor for tredje ?r p? rad. Motoren som er tilgjengelig i nye Mondeo er p? 125 HK og slipper ut 119 g/km CO2*. Motoren er kalibrert for ? levere optimaliserte ytelser for et st?rre kj?ret?y.
Fords nye 1.5-liters EcoBoost-motor vil ogs? bli tilgjengelig i Mondeo-serien. Denne motoren utvikler 160 HK, mens en 2.0-liters EcoBoost er tilgjengelig med 203 og 240 HK.
En ECOnetic Technology-modell vil bli tilgjengelig med en 1.6-liters dieselmotor med et forventet CO2-utslipp p? 94 g/km.*
F?rste Mondeo Hybrid
Mondeo Hybrid vil bli den f?rste hybridbilen fra Ford produsert i Europa. Bilen slipper ut 99 g/km CO2* fra en spesialutviklet 2.0-liters bensinmotor kombinert med to elektriske motorer, en som driver hjulene og en annen som produserer regenerert lading ? og et 1,4 kWh litium-ion-batteri med en forventet levetid p? 10 ?r og 240.000 km.
Mondeo Hybrid representerer tredje generasjon av Fords globale hybridteknologi.
Drivstoffeffektivitet og utslipp er redusert takket v?re aerodynamikk som senker luftmotstanden med opptil 10 % grunnet blant annet Aktiv Grill Spjeld, smart regenerativ lading, elektrisk servostyring og Auto-Start-Stop p? alle drivlinjer.
Sterkere og sikrere
Nye Ford Mondeo bruker avanserte materialer og produksjonsteknikker for ?kt styrke, forbedret sikkerhet og redusert vekt. Et eksempel er den innvendige baklukestrukturen i magnesium p? 4- og 5-d?rsmodeller der vekten er halvparten av tradisjonelle l?sninger i st?l. En vektbesparing p? 115 kg er oppn?dd ved en endret energiabsorbering i fronten p? 1.5-liters EcoBoost-modeller. Dette er Fords f?rste konstruksjonsl?sning som innfrir kravene til fotgjengerbeskyttelse b?de i Europa og USA:
– Vektbesparelsene som er oppn?dd under utviklingen av Mondeo er reinvestert i drivstoffbesparende l?sninger som er med p? ? minske luftmotstand, Auto-Start-Stop-teknologi, og en sterkere og sikrere karosseristruktur.
Mondeos karosseristruktur inneholder ogs? 61 % h?ystyrkest?l.
Ford har ogs? tatt i bruk en pionerteknikk der brukte vannflasker i plast benyttes i deler av st?tfangerne Resirkulert plast brukes til ? produsere Xenoy-materialet som st?r for 38% av energiabsorberingsmaterialet i den fremre delen av bilen.
Fords oppbl?sbare setebelter bak – som er de f?rste i bilindustrien – vil f? Europa-debut i nye Mondeo. P? 40 millisekunder utvider setebeltene seg til ? dekke et omr?de som er fem ganger bredere enn vanlige setebelter.
Klasseledende dynamiske egenskaper
Mondeo bygges p? Fords nye CD-plattform med blant annet et nytt bakhjulsoppheng for mer raffinerte dynamiske egenskaper.
Den nye plattformen og karosseriutformingen gir 10% mer torsjon stivhet enn utg?ende modell ? noe som resulterer i at nye Mondeo har bedre kj?reegenskapene enn noen tidligere modell. Understellet er forsterket med aktive systemer som Dynamisk Kurvekontroll, sporingskompensasjon, kontrollert st?tdemping og kompensasjon for momentstyring.
Lanseringen av elektrisk servostyring – for f?rste gang p? Mondeo – gj?r det ogs? mulig ? tilpasse styringen til ?komfort,? ?normal? eller ?sport? chassisinnstilling. Blant annet vil sj?f?ren merke en tydeligere forskjell mellom de tre innstillingene.
Et optimalisert blokkeringsfritt bremsesystem vil redusere stopplengden med mer enn 1 meter i en hastighet p? 100 km/t.
Nye Mondeo er tilpasset europeiske sj?f?rers krav til dynamiske egenskaper og dermed videref?rt den klasseledende kj?reopplevelsen som denne bilen gir.
Overlegen kj?reopplevelse
B?de Mondeos sj?f?r og passasjerer vil ha en mer stilleg?ende kj?reopplevelse – selv i h?ye hastigheter. Veist?yen er senket med ca 3 desibel bak og 2 desibel foran som f?lge av konstruksjonsendringer og utvidet bruk av st?ydempende materialer.
Det er ogs? interessant ? notere seg at nye Mondeo har en fuktighetssensor som hindrer br? tildugging av vindusrutene og klassens hurtigste senking av kupétemperaturen, fra 55 til 18 grader p? 15 minutter.
Av andre komfort- og bekvemmelighetsdetaljer som vil v?re tilgjengelig kan nevnes elektrisk justerbar rattstamme med minne, elektrisk bakluke, oppvarmet ratt, oppvarmede og avkj?lte seter og seter med massasjefunksjon.
– Nye Mondeo fremst?r med h?y kvalitet i utf?relse og materialvalg. Den har et elegant og sportslig eksteri?r og med et interi?r optimalisert for ergonomi og komfort sier adm. dir. hos Ford Motor Norge Steve Kimber. Og n? ogs? med AWD vil Mondeo bli ytterligere attraktiv for norske bilkj?pere avslutter Steve Kimber.
# # #
*Oppgitt forbruk og utslipp er m?lt i henhold til nyeste EU-direktiv 715/2007 og 692/2008. . Standard testprosedyre som er brukt muliggj?r sammenligning mellom forskjellige kj?ret?ytyper og produsenter. Resultatet vil kunne skille seg fra forbrukstall ,fra andre deler av verden som f?lge av forskjellig kj?resykluser og forskrifter for m?ling.

Om Ford Motor Company
Ford Motor Company er en global bilindustrileder basert i Dearborn, Michigan, USA, som produserer eller distribuerer biler p? over seks kontinenter. Med ca. 166.000 ansatte og 70 fabrikker p? verdensbasis inkluderer konsernet bilmerkene Ford og Lincoln. Konsernet leverer finansielle tjenester gjennom Ford Motor Credit Company. For mer informasjon vedr?rende Fords produkter, vennligst bes?k www.ford.no
Ford Europa er ansvarlig for ? produsere, selge og vedlikeholde Ford-merkede kj?ret?yer i 51 individuelle markeder og har ca. 66.000 ansatte. I tillegg til Ford Motor Credit Company inkluderer Ford Europas virksomheter Ford Customer Service Division og 22 produksjonsenheter, inklusive samarbeidsprosjekter. Den f?rste Ford-bilen ble sendt til Europa i 1903 ? samme ?r som Ford Motor Company ble etablert. Produksjon i Europa startet i 1911.0000

Authors

Related posts

Top