Nye Kuga starter utvidelse av Fords europeiske SUV-program

Flere bilder/videoer til saken finner du her;http://www.fordmedia.eu/project/the-new-ford-kuga/
Nye Ford Kuga tar m?l av seg til ? sprenge myten om at en SUV ikke kan v?re b?de drivstoffeffektiv, utstyrt med avansert teknologi, spennende design og ha kj?reegenskaper i s?rklasse.
Nye Kuga st?r i sentrum av Fords strategi om ? ekspandere i det hurtigvoksende europeiske SUV-markedet, og tilbyr en imponerende rekke av utstyr og teknologier, inklusive:
Fords smarte firehjulsdriftsystem og dynamisk kurvekontroll
Klassens f?rste automatiske bakluke – som ?pnes og lukkes med en fotbevegelse
Klasseledende drivstoff?konomi, inklusive muligheten for levering med EcoBoost bensinmotor
Ford SYNC med n?dehjelpassistanse.
– For europeiske kunder har virkelig Kuga sl?tt an, og har hittil solgt over 300 000 eksemplarer, sier Steve Kimber, adm. direkt?r hos Ford Motor Norge. – Nye Kuga har beholdt sin karisma og f?tt oppsiktsvekkende nye teknologier, utstyr og egenskaper.
Ford tar sikte p? ? forsterke sin posisjon i SUV-markedet med et omfattende program av modeller i dette segmentet. Kuga vil bli fulgt av den moderne og innovative EcoSport, Fords inngangsbillett til markedet for mindre SUV?er, og Edge, en st?rre og mer premium crossover, et marked med stor vekst b?de i Nord-Amerika og p? andre markeder.
– Fords enest?ende bakgrunn som SUV-produsent posisjonerer merket til ? kunne tilby en bredde i SUV-segmentet for ? kunne m?te den ?kende ettersp?rselen etter denne biltypen blant europeiske kunder, fastsl?r Kimber.
Klasseledende kj?reegenskaper
Kugas smarte 4×4-system gir en best mulig kombinasjon mellom kj?reegenskaper og veigrep. Hovedm?lsettingen med Kugas 4×4 er godt veigrep og forbedret kj?ref?lelse, kj?reegenskaper og reaksjon i h?yere hastigheter. Et unikt instrument viser sj?f?ren kontinuerlig dreiemomentbehovet til hvert enkelt hjul.
Fords dynamisk kurvekontroll virker som et sikkerhetsnett for sj?f?rer som har g?tt inn i en sving med for stor hastighet. Systemet hindrer sterk understyring med aggressiv bremsing og kan, dersom sj?f?ren fortsetter ? tr? tungt p? gasspedalen, ogs? redusere dreiemomentet.
– Dynamisk kurvekontroll kan hjelpe sj?f?ren dersom vedkommende kj?rer for hurtig i forhold til hva veien tillater, sier Kimber. – Et ?penbart eksempel er en p?kj?ringsrampe for en motorvei som svinger. Dersom sj?f?ren ikke har redusert hastigheten nok i forhold til svingen kan systemet bidra med ? senke farten med ca. 16 km/t per sekund.
Kj?reegenskapene og kontroll i sving er forbedret gjennom Dynamisk kurvekontroll, som ble utviklet for Focus RS. Det bidrar til ? forsterke Fords velkjente kj?reglede.
Innovativ innvendig og utvendig
Nye Kuga tilbyr 46 liter mer bagasjeplass enn utg?ende modell, og et bagasjerom med enklere tilgang. Fords bakluke kan ?pnes og lukkes simpelthen ved ? bevege foten under bakre st?tfanger.
Ogs? vei- og vindst?y er betydelig redusert sammenlignet med utg?ende Kuga-modell for ? kunne tilby en av de mest st?ysvake kupéer i denne klassen.
Nye Kuga ble ogs? konstruert for ? v?re like tiltalende p? n?rt hold som p? avstand, der ?pningen mellom karosseriplatene ikke er st?rre enn 0,5 mm. Nye Kuga har ogs? et panoramasoltak som kan ?pnes.
Klasseledende drivstoff?konomi
Nye Kuga vil ha klasseledende drivstoff?konomi fra et drivlinjeprogram som, for f?rste gang, ogs? omfatter en EcoBoost bensinmotor. Drivstofforbruket til bensinmotoren er redusert med 25% og dieselmotoren med 10%.
Motorprogrammet i Norge best?r av en 2,0-liters TDCi Duratorq dieselmotor p? 140 HK med forbrukstall fra 0,59 l/mil og 154 g/km CO2. Denne tilbys b?de med Fords dobbeltclutch automatgirkasse og med 6-trinns manuell girkasse. I tillegg tilbys en 1.6 l EcoBoost-motor med 182 HK med automatgir og med forbruk p? 0,77 l/mil og gir CO2-utslipp p? 179 g/km.*
Fremragende sikkerhet
Nye Kuga oppn?dde de maksimale 5 stjernene i Euro NCAP?s kollisjonstest, med totalt beskyttelsesscore p? 88%, det h?yeste som noen mellomstor SUV har oppn?dd.
Den uavhengige organisasjonen for kj?ret?ysikkerhet bel?nnet ogs? nye Kuga med en pris for avansert sikkerhetsteknologi for dens Ford SYNC med N?dhjelpassistanse. N?dhjelpassistanse er et system som automatisk kobler seg opp mot n?rmeste redningssentral dersom en kollisjonspute l?ses ut eller drivstoffpumpen sl?s av som f?lge av en trafikkulykke. Her benyttes bilens GPS og en Bluetooth-tilkoblet mobiltelefon til ? angi bilens posisjon og gi en melding p? spr?ket som snakkes i det landet – om at det har skjedd en ulykke og hvor bilen befinner seg.
Ytterligere f?rerassistanseteknologier som tilbys med nye Kuga inkluderer Parkeringsassistent, Blindsoneinformasjonssystem, Active City Stop, LaneKeeper, Filskiftevarsling, F?reroppmerksomhetsoverv?kning, Trafikkskiltgjenkjenning, og automatisk fjern- og n?rlys.
Nye Kuga er bygget opp med ultrah?ystyrke st?l i karosseriet og en spesielt utformet forsterkning rundt panoramasoltaket for ? sikre stivhet og styrke. Kuga tilbyr ogs? stabilitetskontroll mot velting og tilhengerstabilisator.
– S? mye teknologi har vi aldri tilbudt p? en europeisk Ford-modell. Det bidrar til ? gj?re Kuga til en bedre bil med mer banebrytende teknologi enn noen gang, sier Steve Kimber.
.# # #
* Oppgitte tall for drivstofforbruk og CO2-utslipp er m?lt i henhold til tekniske krav og spesifikasjoner for EU-direktiv 715/2007. Resultatene kan skille seg fra forbrukstall fra andre deler av verden p? grunn av forskjellige kj?resykluser og forskrifter.

Om Ford Motor Company
Ford Motor Company er en global bilindustrileder basert i Dearborn, Michigan, USA, som produserer eller distribuerer biler p? over seks kontinenter. Med ca. 166.000 ansatte og 70 fabrikker p? verdensbasis inkluderer konsernet bilmerkene Ford og Lincoln. Konsernet leverer finansielle tjenester gjennom Ford Motor Credit Company. For mer informasjon vedr?rende Fords produkter, vennligst bes?k www.ford.no
Ford Europa er ansvarlig for ? produsere, selge og vedlikeholde Ford-merkede kj?ret?yer i 51 individuelle markeder og har ca. 66.000 ansatte. I tillegg til Ford Motor Credit Company inkluderer Ford Europas virksomheter Ford Customer Service Division og 22 produksjonsenheter, inklusive samarbeidsprosjekter. Den f?rste Ford-bilen ble sendt til Europa i 1903 ? samme ?r som Ford Motor Company ble etablert. Produksjon i Europa startet i 1911.01200

Authors

Related posts

Top