Energi

Nytt dekk spesialtilpasset hybridbiler

Continental har akkurat lansert Conti.eContact, dekket som er spesialtilpasset hybridbiler med b?de lav rullemotstand og lavt st?yniv?.

Continental har n? videreutviklet sitt Conti.eContact, som ble lansert som et dekk for elektriske biler i 2011, og har n? kommet med et dekk tilpasset hybridbiler. Takket v?re ny teknologi er dette h?ndlagde sommerdekket det f?rste fra Continental som har oppn?dd toppkarakteren A p? EUs nye dekkmerking b?de n?r det gjelder feste p? v?t asfalt og rullemotstand.
Continental kan allerede n? levere Conti.eContact i seks forskjellige dimensjoner for b?de 17 toms og 18 toms felger, spesialdesignet for hybridbiler som Opel Ampera, BMW 5 ActiveHybrid, Lexus LS 600h, Porsche Cayenne S Hybrid og en rekke andre hybridbiler p? markedet.
Rullemotstanden er rundt 20% lavere enn et vanlig personbildekk, mens festet p? v?t asfalt er beholdt. Dette er mulig takket v?re avansert teknologi, ny gummiblanding og avansert produksjonsteknologi N?r det kommer til kj?reegenskaper og bremsing er dekket like godt som andre dekk fra Continental i samme dimensjon.
Gummiblandingen Green Chili
Conti.eContact har en ny gummiblanding spesielt tilpasset hybridkj?ret?y som kalles ?Green Chilli?. Denne er bygget opp p? en slik m?te at den indre friksjonen i molekylstrukturen blir lavere enn i konvensjonelle gummiblandinger. Dette gir lavere rullemotstand samtidig som man opprettholder kj?reegenskaper og bremseegenskaper.
Dekket har ogs? to spesielt konfigurerte lameller i m?nsterblokkene for ? generere ?vindusvisker-effekt? som bryter opp vannfilm i kontaktflaten. Denne teknologien gj?r at vannet mellom slitebanen og veien blir fjernet raskt, noe som igjen gir optimalt grep og gode bremseegenskaper p? v?t asfalt.
Ogs? sideveggene i dekket har blitt redesignet for ? gi lavere luft- og rullemotstand, noe som f?rer til lavere drivstofforbruk.
ContiSilent gir en stilleg?ende kj?reopplevelse
N?r hybridbiler kj?res i elektrisk modus er de nesten lydl?se, og da h?rer man ofte dekkst?y bedre. Conti.eContact er utviklet for ? minimere st?y i kupeen ved ? bruke den s?kalte ContiSilent-teknologien. Et tynt lag med skumgummi er festet p? innsiden av dekket, noe som reduserer vibrasjoner og som reduserer st?yniv?et.
– Man merker en tydelig forskjell p? st?y inne i bilen om man kj?rer med ContiSilent eller ikke. Vi i Continental har forsket p? dekkst?y lenge, og for mange ?r siden eksperimenterte vi med ? legge en skumgummi profil p? felgen inne i dekket. Det er p? mange m?ter den samme teknologien vi bruker n?, men n? er skumgummien festet til dekket, forteller teknisk sjef for Continental i Norge, Frank G Larsen.

Med en omsetning p? ? 33.3 milliarder i 2013, er Continental blant de ledende leverand?rer til bilbransjen over hele verden. Som leverand?r av bremsesystemer, systemer og komponenter for drivverk og chassis, instrumentering, infotainment l?sninger, kj?ret?y elektronikk, og dekk, bidrar Continental til ?kt kj?resikkerhet og globalt klimavern. Continental har i dag mer enn 182 000 medarbeidere i 49 land.

hastags:

#HYBRIDBILER FELGER

Similar Posts